Tidslinje

1797 - Thorvaldsens brevudkast

Brevudkast. Antagelig marts 1797

Bertel Thorvaldsen (1770-1844): Brevudkast

Her ses ét af Bertel Thorvaldsens brevudkast. I dette tilfælde står teksten på kryds og tværs, og hjørnerne er revet af.
På den anden side af papiret har Thorvaldsen tegnet både mytologiske figurer og et vue af Vallettas havn på Malta.

Bladet, der ikke er meget større end et A4-ark, er karakteristisk for, hvor sparsommelig Thorvaldsen var, når det drejede sig om at udnytte det kostbare papir.

Papiret rummer forskellige tekststumper på tysk, dansk og italiensk. Først et par italiensksprogede udkast til et kort brev fra Thorvaldsen til en ukendt modtager. Dernæst to dansksprogede udkast til begyndelsen af et brev, antagelig til Thorvaldsens gode ven Jørgen West. Thorvaldsen skrev disse to udkast lige efter, at han var ankommet til Rom i 1797.

Desuden kan man også læse en kort meddelelse fra billedhuggeren Peter Kauffmann til Thorvaldsen. Han var en god ven af Thorvaldsen, og meddelelsen er sandsynligvis skrevet som en hurtig besked til Thorvaldsen på et stykke kladdepapir, som lå fremme i atelieret. Endelig kan man også finde løsrevne italienske sætninger på arket.

Læs mere om Thorvaldsens brevudkast i Brevarkivet i Thorvaldsens Museum, hvor du også kan søge i Thorvaldsens brevarkiv.

Forfatter

Bertel Thorvaldsen (1770-1844)

230 x 375 mm

C818 (tegning), C818v (brev)