Tidslinje

Kom godt igang med din skulpturanalyse

Her på sitet finder du alt, hvad du skal bruge til en skulpturanalyse.
Der findes utallige måder at analysere på, men her præsenteres du for de tre modeller, man arbejder med i billedkunst på HF og gymnasiet: Betydnings-, formal- og socialanalyse.

Når du har valgt den skulptur, du gerne vil arbejde med, skal du vælge, hvilken analysetilgang du vil bruge. Men først kan det være en god ide at starte med en værkbeskrivelse. Det er i værkbeskrivelsen, du undersøger værket, og her du måske opdager, hvad der vækker din interesse. Er det materialet, formen eller motivet? Bliver du glad, føler du afsky, eller bliver du en lille smule rørt? Måske det hele på én gang?
Tænk over, hvad du særligt har lyst til at undersøge, for de forskellige analysetilgange har vægt på hver sit. De fleste skulpturer lægger op til, at man bruger flere analytiske tilgange – du kan altså sagtens blande de forskellige modeller.

Ved hver analysemodel finder du et eksempel på en sammenhængende analyse af et enkelt værk. Disse analyser er meget mere omfattende, end dem du ville skulle skrive i gymnasiet eller på HF. I de tre analysegennemgange finder du desuden små kortfattede deleksempler via de røde links.

Husk også de praktisk-æstetisk undersøgelser!

Du kan undersøge en skulptur gennem en teoretisk analyse, men også gennem kreative eksperimenter. Under hver analyseform ligger en udfordring, som du kan give dit eget kreative svar på via en gratis Twitter-app. Du kan også vælge blot at se, hvad andre brugere har svaret før dig.

I bunden af sitet finder du links til små øvelsesfilm, som måske kan inspirere til nye måder at undersøge en skulptur på.

Det finder du på sitet

Du kan vælge en skulptur på billedbåndet øverst på siden – det kommer frem, når du klikker på den røde pil “Vælg skulptur”. Der er kildemateriale, links og faktaoplysninger ved hvert værk. Under billedbåndet finder du de kunsthistoriske perioder, hvor du kan læse lidt om de forskellige kunstretninger fra nyklassicismen til i dag. Den sidste periode hedder “Nu!” – der kan du finde links til sider, der hele tiden opdaterer, hvad der sker inden for samtidskunsten.

Nederst på sitet er samlet al indhold i kategorierne ”Planlæg”; hvor der ligger ideer til undervisningsforløb og små øvelsesfilm, ”Undersøg”; hvor de helt grundlæggende redskaber til analyse findes og ”Bliv (endnu) klogere” med uddybende materiale om perioder, begreber og artikler.

Skulptur skal ses i virkeligheden

Det er altid bedst at opleve skulpturer i virkeligheden, også når du skal analysere dem. De er jo tredimensionale og ikke altid til at forstå i deres helhed, når de vises gennem et foto på en skærm. Ved 9 af værkerne her på sitet har du mulighed for at komme rundt om skulpturen og helt tæt på detaljerne via en særlig 3D fotooptagelse. Det gælder værkerne Jason med det gyldne skind, Gratierne og Amor, Bertel Thorvaldsen med Håbets gudinde, Adam og Eva efter syndefaldet, Skyggen, Adam og den vågnende Eva, Danaë, Døden og moderen og Livets spil.

Du kan også bruge analysemodellerne til at analysere en skulptur, du finder i dine nære omgivelser, fx i din by eller på det nærmeste museum. En oversigt over alle danske museer finder du her.

Rigtig god fornøjelse!