Tilbygningen

Kategori

Biografi

Bertel Thorvaldsen (1770-1844)

Billedhuggeren Bertel Thorvaldsen blev født ind i en fattig håndværkerfamilie. Efter uddannelse fra Kunstakademiet rejste han til Rom og opnåede stor anerkendelse for sine nyklassicistiske skulpturer.

Fortolkninger

Uddybende tekst

Uddannelse
Thorvaldsen var kun 11 år, da han i 1781 begyndte på håndværkerlinjen på Det Kgl. Danske Kunstakademi Læs introduktion i København. Han skulle efterfølge sin far som billedskærer. Gode tegnefærdigheder førte ham videre til de egentlige kunstnerklasser, hvor han dygtiggjorde sig inden for skulptur udformet efter tidens smag – nyklassicismen Læs introduktion.

Thorvaldsen fik god vejledning om nyklassicismens motivkreds og formideal af både professor i skulptur Johannes Wiedewelt (1731-1802) og professor i maleri N. A. Abildgaard Læs introduktion. I 1793 afsluttede Thorvaldsen sin uddannelse med akademiets store guldmedalje for relieffet Apostlene Peter og Johannes helbreder en halt foran templets port. Med guldmedaljen fulgte et 3-årigt rejsestipendium. Det bragte Thorvaldsen til Rom, der var datidens kunstneriske centrum.

Til Rom
Thorvaldsens ophold i Rom kom til at få stor betydning for både hans kunst og person. Ankomsten den 8. marts i 1797 kaldte han efterfølgende for sin romerske fødselsdag. Og hans skulpturer blev i de fleste tilfælde herefter signeret med AT, der var forbogstaverne i hans italienske navn: Alberto Thorvaldsen.

I Rom kunne Thorvaldsen fortsætte sin kunstneriske udvikling. Byen var fyldt med antikkens kunst Læs introduktion, som han studerede indgående. Den blev hans største inspirationskilde og er grundlaget for nyklassicismens Læs introduktion motivkreds og formideal. Thorvaldsen kopierede derfor antikkens kunst og nyfortolkede antikkens motiver flere gange.

Gennembrud
I 1803 fik Thorvaldsen sit gennembrud med skulpturen Jason med det gyldne skind Læs introduktion. Rygtet om værkets heroiske stil inden for nyklassicismen Læs introduktion spredtes hurtigt, og bestillinger fra rigmænd, fyrster og adelige begyndte at strømme ind. For at klare efterspørgslen måtte Thorvaldsen udvide sit værksted og ansætte flere assistenter – på et tidspunkt havde han mere end 40 ansatte. Thorvaldsen opnåede som et af sine højdepunkter at blive udnævnt til professor ved det pavelige kunstakademi i Rom, San Luca akademiet, i 1808.

I begyndelsen var hans værker primært af mytologisk karakter. De forestillede antikkens Læs introduktion guder, heriblandt kærlighedens gudinde Venus med æblet Læs introduktion, og sagnfigurer som blandt andet Ganymedes med Jupiters ørn Læs introduktion.

Vigtige bestillingsopgaver
Thorvaldsen udførte sine hovedværker i Rom. De tæller officielle bestillingsværker som frisen Alexander den Stores indtog i Babylon Læs introduktion til den påtænkte residens for Napoleon, Palazzo del Quirinale, i Rom; private bestillinger som portrætstatuen af den russiske fyrstinde Maria Fjodorovna Barjatinskaja Læs introduktion og kirkelige bestillinger som Gravmælet over Pave Pius VII opstillet i Peterskirken i Rom.

Selvom der kun er få findes også bestillingsværker af Thorvaldsen i Danmark. Størst betydning fik skulpturerne af Kristus og apostlene samt en dåbsengel Læs introduktion til Københavns domkirke Vor Frue Kirke. Alle Thorvaldsens udsmykningsopgaver findes i dag i gips på Thorvaldsens Museum Læs introduktion og kan i mange tilfælde også opleves i marmor.

Hjemkomsten fra Rom
I 1838 vendte Thorvaldsen hjem til sin fødeby efter mere end 40 år i Rom. Han rejste med kongefregatten Rota og ved ankomsten til Københavns havn, blev han mødt af forventningsfulde danskere. De var mødt frem for at fejre begivenheden, at nationens store søn var vendt hjem. Festmodtagelsen blev siden foreviget i Jørgen Sonnes Læs introduktion fortællende frise Læs introduktion, der pryder Thorvaldsens Museums ydre mure.

Mens Thorvaldsen boede i Rom, var han ikke særlig kendt af samtidens danske befolkning. Fortællingen om Thorvaldsen som en national helt blev udbredt igennem en folkeindsamling til byggeriet af Thorvaldsens Museum Læs introduktion i 1830erne.

Da Thorvaldsen ankom til Danmark, flyttede han ind i en professorbolig på Charlottenborg ved Kgs. Nytorv i København. Den havde stået ledig til ham siden hans udnævnelse til professor ved Kunstakademiet i 1805.

Thorvaldsen privat
Thorvaldsen blev aldrig gift. Han fik børnene Carlo Alberto (1806-1811) og Elisa (1813-1846) med italieneren Anna Maria Magnani (1772-1846) i Rom. Thorvaldsen boede aldrig sammen med dem, men sørgede for dem økonomisk og sønnens tidlige død var en stor sorg for Thorvaldsen.

De sidste år på Nysø
I sine sidste år, hvor Thorvaldsen boede i Danmark, opholdt han sig ofte på herresædet Nysø ved Præstø. Her boede hans veninde og velgører, baronesse Stampe Læs introduktion. Hun og hendes familie tog mange initiativer til at gøre Thorvaldsens liv i Danmark interessant. Blandt andet arrangerede hun salonaftener med litteraturoplæsning. Blandt de inviterede var også forfatterne H. C. Andersen (1805-1875) og Adam Oehlenschläger (1779-1850). Baronessen byggede et atelier i haven til Nysø, så Thorvaldsen kunne få arbejdsro under hans ophold. På hendes opfordring skabte han her sin selvportrætstatue, Bertel Thorvaldsen med Håbets gudinde Læs introduktion. I dag er der på Nysø indrettet et museum for Thorvaldsens værker fra perioden Læs introduktion.

Gammel og syg faldt Thorvaldsen død om den 24. marts 1844. Det skete en aften, netop som han havde sat sig på sin faste plads i Det kgl. Teater i København. Han blev lagt i kapel i Vor Frue Kirke i 1844 og gravlagt i 1848 i en forsænket grav i Thorvaldsens Museums gård Læs introduktion.