Tidslinje

Kategori: Periode

1990 og frem

burn out

Jes Brinch and Henrik Plenge Jakobsen, Smadret Parkeringsplads (Kunst I Byen, Kongens Nytorv, København), 1994, Biler, bus og campingvogn, 2000 × 1000 × 300 cm, Foto: Dorthe Krogh

I 1990’erne kom dansk kunst for alvor på den internationale scene. Det var årtiet hvor politisk og kulturkritisk kunst, som også havde karakteriseret 1970’erne, igen kom frem efter at have levet en stille tilværelse i 1980’erne. Sideløbende med det politiske var en interesse for det hverdagslige, nære og intime.

Der var en særlig interesse for det kontekstbaserede, man taler om kontekstkunst, en tendens som har rødder i 1970’erne, hvor kunsten opstår og forholder sig eksplicit til sine omgivelser. Kunst er ikke nødvendigvis specifikke kunstværker af objektkarakter, men kan være en indgriben i virkeligheden på en social måde. Kunsten kan være et møde mellem mennesker, der kan være med til at skabe nye situationer og relationer. Interventionskunst, social skulptur, politisk kunst og relationel æstetik er begreber, der karakteriserer meget af kunsten i 1990’erne.

Der blev gjort op med kunst som et investeringsobjekt, og skabt sociale værker der var begivenheder, som slet ikke kunne sælges. Et eksempel på denne type kunst kunne fx være, da kunstneren Kenneth Balfelt i 2002 installerede et fixerum til narkomaner på Vesterbro i København. Fixerummet var ulovligt, og kunstneren kaldte selv værket ”socialpolitisk kontekstrelateret funktionel kunst”. Et andet eksempel, der var mindre politisk og mere socialt relateret, var da den thailandskfødte kunstner Rirkrit Tiravanija, lavede traditionel thailandsk mad og serverede den til publikum på en udstilling. Denne kunstneriske handling handlede om samvær og fik i høj grad publikum til at være en aktiv del af kunstværket.

Det skarpe skel der har været i kunsthistorien mellem de traditionelle kunstneriske genrer, er i samtidskunsten helt nedbrudt, og de fleste kunstnere arbejder i dag indenfor flere forskellige genrer og medier. Mange af de kunstneriske strømninger der opstod i årtierne fra 1960, er stadig relevante i den nyeste samtidskunst. Genrerne blandes ofte og lapper ind over hinanden.

Kirstine Roepstorff

Kirstine Roepstorff, My World does not exist, 2001, Ruminstallation, akrylgarn og pins, variable mål, Esbjerg Kunstmuseum

Siden 1990’erne har den traditionelle skulpturform været udsat for eksperimenter med materialer og medier af alle tænkelige slags. De yngre kunstnere arbejder med det skulpturelle i et meget bredt felt; skulpturen som interagerende element i rummet, mellemrummene, luften og formernes betydning. Blandt de væsentligste internationale kunstnere der i perioden har arbejdet med skulptur, og som har haft indflydelse på danske kunstnere, kan nævnes Louise Borugeois, Racel Whiteread, Joel Shapiro og Thomas Hütte.

Af danske kunstnere der fra 1990’erne har arbejdet med skulptur eller objekter i bred forstand, kan nævnes Jes Brinch og Henrik Plenge Jakobsen, Henrik Olesen, Martin E. Andersen, Elisabeth Toubro, Kristaian Dahlgård Larsen, Nina Saunders, Sofia Kalkau, Eva Steen Christensen, Karin Lorentzen, Jørgen Carlo, Emil Westman Hertz, Rolf Nowotry, Jesper Aabille, Elmgreen & Dragset.