Tidslinje

Kategori: Biografi

Niels Hansen Jacobsen (1861-1941)

Niels Hansen Jacobsens liv

Axel Hou (1880-1948): Billedhuggeren Niels Hansen Jacobsen. 1899

Axel Hou (1880-1948): Billedhuggeren Niels Hansen Jacobsen. 1899. 310 × 250 mm. Akvatinte. Vejen Kunstmuseum

Niels Hansen Jacobsen voksede op som landmandssøn på en gård i Vejen. På trods af faderens ønske om, at sønnen blev landmand, valgte han at uddanne sig til billedhugger, og han blev i 1884 optaget på Kunstakademiet i København. Her modtog han undervisning frem til 1888.

På Kunstakademiet lærte han at beherske tidens naturalisme, hvilket fx ses i hans tidlige skulptur Loke lænket til klipperne fra 1888-1889, som blev udstillet på Charlottenborg Udstillingen under titlen
Loke lænket til Klippeblokkerne.
Da han i 1926 modtog Victor Freunds legat benyttede han midlerne til en rejse til Italien. Dér indkøbte han den marmorblok, hvori han efterfølgende forevigede originalmodellen. Den færdige marmorskulptur fra 1928-1929 gav han titlen Loke lænket til klipperne.

Niels Hansen Jacobsen (1861-1941): Loke lænket til klippen. 1928-1929

Niels Hansen Jacobsen (1861-1941): Loke lænket til klippen. 1888-1889. Længde 243 cm. Originalmodel. Foto fra kunstnerens atelier. En marmorudgave af skulpturen findes i Vejen Kunstmuseum. Foto: Vejen Kunstmuseums arkiv

Niels Hansen Jacobsen (1861-1941): Keramik fra 1890'erne

Niels Hansen Jacobsen (1861-1941): Keramik fra 1890’erne. Foto: Vejen Kunstmuseums arkiv

Årene 1892-1901 tilbragte han i Paris, hvor han med en gruppe danske kunstnere, bl.a. Rudolph Tegner (1873-1950), Johannes Holbek (1873-1903) og Jens Lund (1871-1924) delte begejstringen for symbolismen som udtryksform.

I Paris skabte han i 1892 med Døden og moderen en skulptur, der brød med naturalismens formsprog. Skulpturen var en symbolistisk fremstilling, inspireret af H.C. Andersens populære eventyr Historien om en Moder fra 1848. I Paris begyndte han også at arbejde med keramik, hvilket blev en livslang beskæftigelse for ham.

Niels Hansen Jacobsen (1861-1941) og Anna Gabriele Rohde (1862-1902) i Paris 1892

Niels Hansen Jacobsen (1861-1941) og Anna Gabriele Rohde (1862-1902) i Paris 1892. Foto: Vejen Kunstmuseums arkiv




Kort før han rejste til Paris, var han blevet gift med kunstnerinden Anna Gabriele Rohde (1862-1902). De mødte hinanden på Kunstakademiet, hvor de begge havde deres gang, og sammen rejste de ned gennem Europa på en rejse, der førte dem til Paris.

Fotografiet nedenfor er taget i deres fælles atelier i Paris. Niels Hansen Jacobsen arbejder på skulpturen Den lille Havfrue fra 1901, mens hans hustru Anna Gabriele Rohde arbejder på en lille krukke.

Niels Hansen Jacobsen (1861-1941) og Anna Gabriele Rohde (1862-1902) i deres atelier i Paris ca. 1901

Niels Hansen Jacobsen (1861-1941) og Anna Gabriele Rohde (1862-1902) i deres atelier i Paris ca. 1901. Foto: Vejen Kunstmuseums arkiv

Under et ferieophold i Danmark 1902 døde Anna Gabriele pludseligt, og Hansen Jacobsen vendte derefter definitivt tilbage til Danmark – til fødebyen Vejen.
I en periode herefter opgav han næsten at arbejde som billedhugger, men levede af at hugge gravsten.

I 1908 giftede han sig på ny, og i løbet af de næste år vendte han tilbage til arbejdet med skulptur. Fra 1924 boede ægteparret i det nyopførte Vejen Kunstmuseum, der ud over udstillingsbygning også havde atelier og privatbolig. Dertil kom en lejlighed med atelier på Østerbro i København, hvor parret tilbragte vintermånederne.

Vejen Kunstmuseum med Troldespringvandet foran hovedindgangen

Vejen Kunstmuseum med Troldespringvandet foran hovedindgangen. Foto: Vejen Kunstmuseums arkiv

Baggrunden for oprettelsen af Vejen Kunstmuseum i 1924 var en stor donation fra Niels Hansen Jacobsen af skulpturer og keramiske arbejder. Kunstneren boede på museet frem til sin død i 1941, og som bysbarn ligger han begravet på kirkegården i Vejen. Foran museumsbygningen ses det mægtige Troldespringvandet med en bronzeudgave af Trold der lugter kristenkød, modelleret 1895-1896.

Læs evt. mere om Niels Hansen Jacobsen på Kunstindeks Danmark.

Niels Hansen Jacobsen og symbolismen

Med Døden og moderen fra 1892 markerede Niels Hansen Jacobsen sig som en kunstner, der arbejdede ud fra symbolismens ideer om at give æstetisk form til menneskets følelser og stemninger. Inspireret af H.C. Andersens eventyr Historien om en moder fra 1848 skabte han en intens og stemningsmættet skulptur, som på det indholdsmæssige plan knytter an til temaer som det okkulte, døden, sygdom og længsel – typiske temaer for symbolistisk skulptur.

Niels Hansen Jacobsen (1861-1941): Døden og moderen. 1892

Niels Hansen Jacobsen (1861-1941), Døden og moderen, 1892, fotografi fra før 1924 af kunstnerens atelier i Skibelund Krat. Foto: Vejen Kunstmuseums arkiv