Tidslinje

Kategori: Biografi

Kai Nielsen (1882-1924)

Kai Nielsens liv

Kai Nielsen (1882-1924). Ca. 1915

Kai Nielsen (1882-1924). Ca. 1915. Krog fot. Gengivet efter Haarvard Rostrup: Lidt om Kai Nielsen, Ny Carlsberg Glyptotek 1982

Kai Nielsen blev født i Svendborg på Fyn. Efter en årrække i malerlære og på Teknisk Skole i Svendborg, blev han i 1902 optaget på Kunstakademiet i København. Han ville være billedhugger.

Men Kunstakademiets undervisning var ikke nok for ham, og han brød med Akademiet for på egen hånd at studere brygger Carl Jacobsens samlinger af antik og moderne fransk skulptur i Ny Carlsberg Glyptotek.

Constantin Meunier (1831-1905): Bjergmand. 1900

Constantin Meunier (1831-1905): Bjergmand. 1900. Bronze. Højde 54 cm. Erhvervet 1901 af Carl Jacobsen hos kunstneren. Ny Carlsberg Glyptotek. Foto: Ny Carlsberg Glyptotek






Han ville forny den danske skulptur, og hans store forbilleder var de moderne franske billedhuggere, bl.a. Auguste Rodin (1840-1917) og Constantin Meunier (1831-1905).

I 1913-1914 rejste han desuden til Paris, hvor han havde lejlighed til at studere sine franske forbilleder.

Kai Nielsen (1882-1924): Nøgen. 1908

Kai Nielsen (1882-1924): Nøgen. 1908. Kalksten. Højde 119,5 cm. Statens Museum for Kunst. Foto: Hans Petersen



Han fik sit gennembrud i 1908 med skulpturen Nøgen, forestillende en siddende kvinde med ansigtet skjult i sine arme.

Kai Nielsen arbejdede ikke blot i det store format, men også med små statuetter. I dette format formede han en lang række små figurer, som gennem reproduktion blev vældig populære. For mange mennesker blev de en måde at stifte bekendtskab med billedhuggerkunstens verden.

Hans arbejdsindsats var enorm, og optrænet gennem intense sportsudøvelser blev han i stand til, på egen hånd og ganske hurtigt, at hugge den tunge granit og fremtvinge skulpturer. Hans skulpturer gjorde ham både anerkendt, men også omdiskuteret i sin samtid.

Til hans begravelse var det digteren Johannes V. Jensen (1873-1950), der talte ved båren, mens billedhuggeren Einer Utzon-Franks (1888-1955) mange elever dannede fakkeltog. Kai Nielsen ligger begravet på Vestre Kirkegård i København.

Læs mere om Kai Nielsen på Kunstindeks Danmark

Kai Nielsen og modernismen

Kai Nielsen så sig selv som fornyeren over alle, og hans arbejder hører til modernismen i dansk skulptur.
Hans motiver var typisk fra myternes og erotikkens verden, og kvindefiguren var et gennemgående motiv.
Stilistisk var han fortaler for en fortsat naturalisme og modsatte sig tendenserne til abstraktion. Alligevel var hans motiver kunstnerisk frie. Som modernist betonede han skulpturens virkemidler, ved fx at fremhæve blokken med en rund og fyldig form. Der ses også eksempler i hans værker, hvor han har arbejdet med frontalitet som overordnet princip, eller med lys og skygge som formende element.

Kai Nielsen (1882-1924): Adam og den vågnende Eva. 1918/1921

Kai Nielsen, Adam og den vågnende Eva, 1918/1921, gips, 65,6 cm, BRANDTS, foto: Ole Akhøj