Tidslinje

Kategori: Begreber

Socialhistorie

Socialhistorie er historie om sociale og samfundsmæssige forhold. Kunsten er bestemt af samfundsforhold, mente den marxistiske kunsthistoriker og teoretiker Arnold Hauser (1892-1978). Han hævdede at kunstværket er et produkt af de vilkår, det er skabt under. Det gælder både de materielle omstændigheder som kunstneren arbejder under og de samfundsmæssige og kulturelle forhold generelt. Hauser var den første der forsøgte at se kunsten i en total sammenhæng: ideologisk, æstetisk og samtidig politisk og økonomisk.

Skulptur og den socialhistoriske betydning

Skulptur har gennem historien været brugt til at påvirke folket i en bestemt retning. Kirken har fx i mange århundreder, ind til middelalderens slutning, været en styrende magtfaktor i samfundet. Når man ser på kunst fra den tid, har næsten alle skulpturer et kristent motiv eller et tema, der bruges til at fremme et kristent budskab.
Skulptur har også været brugt til at manifestere landslederes magt. Et eksempel er rytterstatuerne, som man kan finde på mange pladser og torve i de større danske byer. Når folket så op på skulpturen af kongen til hest, måske i uniform og med våben i hånden, skulle man ikke være i tvivl om, hvem der havde styrke og magt til at passe på og bestemme over folket.
Men ligesom kunsten kan understøtte magten, så kan den også udfordre den. Derfor er kunst der gik imod eller anfægtede de regerende magter også blevet anset for farlig under visse regimer. Fx under Hitlers regeringstid (1933-45) blev kunstnere og forfattere der ytrede sig imod nazismen sendt i koncentrationslejre og deres kunst konfiskeret eller ødelagt.