Tidslinje

Kategori: Begreber

Overflade

Overfladebehandlingen kaldes også for skulpturens taktile egenskaber.
Hvordan overfladen er behandlet har betydning for oplevelsen af skulpturens taktile, dvs. berøringsmæssige egenskaber. Får man lyst til at røre ved skulpturen eller ej? En nubret eller en glat overflade fremkalder fx forskellige sanseoplevelser hos beskueren.

Detalje af Gerhard Henning (1880-1967): Danaë. 1927

Gerhard Henning (1880-1967), Danaë (detalje), 1927, kunststen, højde 101,5 cm. BRANDTS. Foto: Roberto Fortuna og Kira Ursem Krøis

Går man helt tæt på Gerhard Hennings Danaë fra 1927, kan man med blikket fornemme skulpturens rå, nubrede overflade. Den er støbt i kunststen, dvs. cement.

Bertel Thorvaldsens Jason med det gyldne skind fra 1802-1803 har derimod et helt anderledes taktilt udtryk. Figurens overflade er bearbejdet så omhyggeligt og fint, at alle spor fra billedhuggerens mejsel er fjernet. Marmoret står med en glat overflade.

Detalje af Bertel Thorvaldsen (1770-1844): Jason med det gyldne skind. 1802-1803

Bertel Thorvaldsen (1770-1844), Jason med det gyldne skind (detalje), 1802-1803, marmor, højde 242 cm. Thorvaldsens Museum. Foto: Roberto Fortuna og Kira Ursem Krøis

Læs mere om skulpturens formale kvaliteter under Formalanalyse.