Tilbygningen
Krigsguden Mars og Amor, marmorskulptur, A6
Udskrift venlig version Sluk og tænd tekst

Kategori

Thorvaldsens skulpturer

Krigsguden Mars og Amor

I Thorvaldsens skulptur holder en mand en pil i hånden, mens en lille dreng holder et sværd. Det er krigsguden Mars, der har byttet våben med sin søn Amor. Kærlighedspilen vejer tungt i Mars’ hånd.

Kunstner

Bertel Thorvaldsen Læs introduktion (1770-1844)

Datering

(1810)

Mål

247 cm

Materiale

Marmor

Inv. nr.

A 6

Film

Blikkenes retning

Fortolkninger

Portrætværksted - kunstnerworkshop - 01/02/2006 - Uden titel Portrætværksted - kunstnerworkshop - 01/02/2006 - Uden titel

Uddybende tekst

Den forelskede krigsgud
At Mars er krigsgud ses kun på hans hjelm og våben, for hans fremtoning er helt rolig i Thorvaldsens skulptur. Thorvaldsen har valgt at nedtone Mars’ krigeriske side til fordel for et mere fredeligt udtryk. Han ses smuk og stærk i kærligt samvær med sin og kærlighedsgudinden Venus’ søn, elskovsguden Amor Læs introduktion.

Skulpturgruppen er et billede på, at kærlighed kan være stærkere end fysisk magt. Mars er nærmest stoppet op midt i en tanke – måske om kærlighedens magt over selv en krigsgud. Ifølge antikkens mytologi Læs introduktion var krigsguden Mars Læs introduktion forelsket i kærlighedens gudinde Venus Læs introduktion. Skulpturen giver netop det indtryk, at han er blevet ’overmandet’ af Amors forelskelsespil, der rammer både guder og mennesker i hjertet. Pilen ligger i Mars’ hånd. Han vejer den og føler pilens tyngde og er helt afvæbnet med sin hjelm stående på jorden og sit spyd vendt med spidsen mod jorden.

Udtryk og form
Skulpturen er udført i overensstemmelse med Thorvaldsens karakteristiske, afdæmpede måde at udtrykke sig på. Mars står i hvilestillingen kontraposto Læs introduktion, hvor hoftepartiet hælder modsat skulderpartiet. Det giver figuren en naturlig og harmonisk bevægelse i kroppen og lever op til nyklassicismens Læs introduktion skulpturideal, inspireret af antikkens Læs introduktion skulpturer.

Mars’ muskuløse krop er idealiseret Læs introduktion og fremstår velproportioneret Læs introduktion. Han er skildret nøgen, så man kan se hele den smukke og ideale krop. Hans hoved er bøjet mod hånden, der holder Amors pil.

Både Amors’ og Mars’ manglende pupiller gør, at de mangler et fokuseret blik. Det ses ofte hos Thorvaldsens skulpturer af guder og helte og medvirker til at skabe et lidt utilnærmeligt udtryk.

Thorvaldsens inspiration
Som nyklassicistisk kunstner søgte Thorvaldsen inspiration i antikkens Læs introduktion kunst. Her var der stor forskel på, hvordan man fremstillede Mars. Thorvaldsens skulptur af Mars er inspireret af de antikke romerske Mars-skulpturer, som fx Ares (græsk for Mars) Ludovisi Læs introduktion, der findes i Museo Nazionale Romano i Rom. Her afbildes Mars ikke som en farlig krigsgud, som i mange antikke græske eksempler. Denne antikke romerske fremstilling viser ham som en skøn og nøgen yngling Læs introduktion med sværd og skjold ved sin side og roligt hensunket i tanker. Ved hans fødder leger den lille Amor.

Thorvaldsens mange udformninger af Mars
Thorvaldsen arbejdede med Mars som motiv i flere af sine kunstværker. Første gang var i 1805 med en model, hvor Mars omfavner Venus. Modellen blev aldrig helt færdiggjort og er siden gået tabt.

I 1808 påbegyndte Thorvaldsen en ny model, Den fredsbringende Mars med en olivengren i hånden. Denne anden version blev bestilt af Kronprins Ludwig af Bayern Læs introduktion, men han ombestemte sig senere til fordel for Thorvaldsens skulptur Jægeren Adonis Læs introduktion. Gipsmodellen af den fredsbringende Mars gik tabt, og denne version kendes i dag kun fra grafiske gengivelser.

Thorvaldsens endelige skulptur af Krigsguden Mars og Amor blev heller ikke solgt. Den blev stående i Thorvaldsens atelier i 23 år frem til 1833, hvor Thorvaldsen besluttede, at den skulle indgå som én af fire skulpturer i en udsmykning til Christiansborgs indre. Idéen med denne figurgruppe havde han fået fra sit relief Amors pile smedes i smedeguden Vulkans værksted Læs introduktion. Udover Mars ville han også udføre skulpturer af guderne Vulkan, Venus og Amor. Kun Mars og Amor og Smedeguden Vulkan Læs introduktion blev realiseret.

Thorvaldsens Museums marmorskulptur af Mars og Amor er en såkaldt kopihugning Læs introduktion fra 1862.

Foto: Ole Woldbye