Thorvaldsens Museum
Thorvaldsens Museum, Bertel Thorvaldsens Plads 2, 1213 København K
Telefon 33 32 15 32, Fax 33 32 17 71, E-mail: thm@thorvaldsensmuseum.dk
Web: www.thorvaldsensmuseum.dk, tilbygningen.dk

Thorvaldsens malerisamling

Thorvaldsens ankomst til Københavns red 17. september 1838

Thorvaldsens ankomst til Københavns red 17.sept. 1828

Folkets hyldest til den hjemvendte billedhugger
Billedhuggeren Bertel Thorvaldsen havde boet mere end 40 år i Rom, da han flyttede tilbage til Danmark. I 1838 blev han modtaget som en helt af en begejstret dansk befolkning på kajen i København. Flere prominente danskere deltog i hyldestmodtagelsen, bl.a. maleren C. W. Eckersberg, der har skildret begivenhederne i maleriet.

Eckersbergs maleri er en reportage fra begivenheden og viser, at Thorvaldsen fik en modtagelse, der var en konge værdig. Skibet i baggrunden med de tre store master er fregatten Rota, som Thorvaldsen var ankommet med. Herfra blev han i selskab med skibets kaptajn roet til kajen. I havnebassinet rundt om Thorvaldsens båd ses masser af småbåde med folk, der hyldede deres landsmand.

Også naturen velsignede Thorvaldsens ankomst. Det fortælles, at da Thorvaldsen blev sejlet i land fra skibet Rota, brød solen igennem regnskyerne og en regnbue viste sig på himlen. Eckersberg har meget tydeligt skildret regnbuens farvestrålende fremkomst til højre i maleriet. Den fungerer nærmest symbolsk som en guddommelig velsignelse af Thorvaldsens hjemkomst.

Udtryk og form
Maleriets fremstilling er udført i en virkelighedstro stil med nøjagtige detaljer og en gennemarbejdet form. Udtrykket er karakteristisk for det danske guldaldermaleri, som Eckersberg lagde grunden til som professor på Det Kgl. Danske Kunstakademi fra 1818.

Eckersberg udførte flere forarbejder, før han nåede frem til maleriets endelige udtryk og form. Ud fra tidlige skitser og forarbejder kan man se, hvordan han har grebet ind i skibenes placeringer, så begivenhedernes hovedperson, Thorvaldsen, bliver synlig meget centralt i maleriets komposition.

Maleriet kan beskrives i forhold til flere genre. Måden, hvorpå Thorvaldsen bliver fremstillet som en konge eller en helt antyder, at maleriet er et historiemaleri. Men da maleriet også beskriver almindelige mennesker fra samtiden i hverdagsagtige situationer, minder det om et genremaleri. Sidst, men ikke mindst, er maleriets detaljerede beskrivelse af småbådene, skibenes master og vandets overflade et udtryk for Eckersbergs interesse for marinemaleriet. Det er en genre, som Eckersberg i sine senere år blev meget interesseret i.

Maleriets plads i Thorvaldsens malerisamling
Maleriet i Thorvaldsens Museums Malerisamling eksisterer i to versioner. Eckersberg malede først en mindre version af motivet, som hans kollega på Det Kgl. Danske Kunstakademi, arkitekten Jørgen Hansen Koch (1787-1860), købte. Under et besøg hos Eckersberg så Thorvaldsen maleriet. Han må have syntes om det, for han bestilte siden en gentagelse af maleriet i dette større format. Måske ville han gerne have et minde om den dag, hvor han igen så sit fædreland. Han modtog maleriet i 1839.