Tilbygningen
Barkort
Udskrift venlig version Sluk og tænd tekst

Nye ord til Thorvaldsen - værkstedsforløb med billedkunstneren Lise Harlev

Sammen med billedkunstneren Lise Harlev har vi sat en del af den skriftlige formidling på Thorvaldsens Museum under lup. Tekstmeddelelserne i museets udstillinger og samlinger begrænser sig til kort, faktuel viden, et nummer eller et bogstav, men alligevel er de ladet med betydning. Lise Harlev arbejder i sin egen kunst med sproglige og grafiske udtryk. I værkstedsforløbet stillede hun eleverne den opgave at lave nye skilte til skulpturer og relieffer i museets udstilling.

Klassetrin

1.g.

Datering

01/02/2008

Klassens projekter

Nye ord til Thorvaldsen - værkstedsforløb med billedkunstneren Lise Harlev - 01/02/2008 - Bytte nedlagt Nye ord til Thorvaldsen - værkstedsforløb med billedkunstneren Lise Harlev - 01/02/2008 - En kedsommelig nøgen hyrdedreng Nye ord til Thorvaldsen - værkstedsforløb med billedkunstneren Lise Harlev - 01/02/2008 - Mandens dominans Nye ord til Thorvaldsen - værkstedsforløb med billedkunstneren Lise Harlev - 01/02/2008 - Barkort Nye ord til Thorvaldsen - værkstedsforløb med billedkunstneren Lise Harlev - 01/02/2008 - Guds hånd Nye ord til Thorvaldsen - værkstedsforløb med billedkunstneren Lise Harlev - 01/02/2008 - På vej langt væk... Nye ord til Thorvaldsen - værkstedsforløb med billedkunstneren Lise Harlev - 01/02/2008 - Voldtægtsoffer Nye ord til Thorvaldsen - værkstedsforløb med billedkunstneren Lise Harlev - 01/02/2008 - (væskemangel) Nye ord til Thorvaldsen - værkstedsforløb med billedkunstneren Lise Harlev - 01/02/2008 - Håbets gudinde
Nye ord til Thorvaldsen - værkstedsforløb med billedkunstneren Lise Harlev - 01/02/2008 - A 31 Nye ord til Thorvaldsen - værkstedsforløb med billedkunstneren Lise Harlev - 01/02/2008 - at befale eller at blive befalet- hvad vælger du? Nye ord til Thorvaldsen - værkstedsforløb med billedkunstneren Lise Harlev - 01/02/2008 - Another one's hit! Nye ord til Thorvaldsen - værkstedsforløb med billedkunstneren Lise Harlev - 01/02/2008 - Frederik Carl Christian Nye ord til Thorvaldsen - værkstedsforløb med billedkunstneren Lise Harlev - 01/02/2008 - BØR man stå i hjørnet som ubekendt, fordi amor, engle og dansende muser er en kontrast til dig? Nye ord til Thorvaldsen - værkstedsforløb med billedkunstneren Lise Harlev - 01/02/2008 - Håndholdte Æbler Nye ord til Thorvaldsen - værkstedsforløb med billedkunstneren Lise Harlev - 01/02/2008 - Der er en hårfin grænse mellem en hjælpsom ligemand og en ydmyg tjener Nye ord til Thorvaldsen - værkstedsforløb med billedkunstneren Lise Harlev - 01/02/2008 - Von karl den store Nye ord til Thorvaldsen - værkstedsforløb med billedkunstneren Lise Harlev - 01/02/2008 - 3 piger, 1 pil og Amor der spiller sin lyre
Nye ord til Thorvaldsen - værkstedsforløb med billedkunstneren Lise Harlev - 01/02/2008 - Vogteren Nye ord til Thorvaldsen - værkstedsforløb med billedkunstneren Lise Harlev - 01/02/2008 - Den er ikke farlig Nye ord til Thorvaldsen - værkstedsforløb med billedkunstneren Lise Harlev - 01/02/2008 - Løvernes konge
 

Elevens titel

Barkort

Elevens kommentar

Jeg valgte at lave et Barkort, ligesom hvis man gik ind på et udskænkelsestsed og ville have sig noget alkohol.

Jeg tænkte straks på en bartender, da jeg så endymedes stå der med en kande og et margaritha-glas. Det gav bare mening at sætte et par valgmuligheder op. Barkortet passer slet ikke ind på sådan et meget autoritært sted som Thorvaldsens. Det er ligesom om når man kommer ind får man bare stemplet i panden “THIS-IS-ART!!!!”, så ville jeg gerne lege lidt med hvad der ville være sket hvis Thorvaldsen ikke var blevet anerkendt og hans statuer var end med at stå i gårdhave på Møn eller på en restaruant med indgang på Studiestrædet, måske Riz Raz. For at lege med hvad tanken om, hvad der er stor kunst, eller hvad der bliver forglemmelser. Jeg syntes der er svært at definerer. For selvfølelig kan jeg se håndværket og det imponerende i hans værker, men Samtidgt syntes jeg også man skal tænke på hvilken rolle hans kunst havde og har haft. Jeg syntes det er forsvindende ligegyldigt at hans statuer er flotte, hvis ikke de har fået nogle mennesker til at ændre verden i en anden retning, eller bare fået nogle til at tænke over det. Nu kender jeg ikke så meget til provokerende kunstenrer fra hans tid, men jeg er sikker på at de har været der og er blevet undertrykt og censureret. Derfor syntes jeg at de er håndværksmæssigt imponerende, men for kunsthistorien burde de ikke have haft nogen stor rolle. jeg syntes mit barkort en en god ironisk fremstilling af gendymedes, fordi statuen ikke giver nogen mening, uden et andet skilt.

Arkivvalg - faktuel fordybelse