Udskrift venlig version

Biografi

Ingemann (1789-1862)

Dansk forfatter kendt for sine salmer.

Ingemann og litteraturen
Med salmer som Dejlig er jorden og Nu titte til hinanden og I østen stiger solen op, blev præstesønnen Bernhard Severin Ingemann en af Danmarks største samledigtere. Udover salmerne skrev Ingemann skuespil, eventyr og historiske romaner om danske middelalderkonger.
Ved siden af sine egne skriverier, arbejdede Ingemann som lektor i dansk sprog og litteratur på Sorø Akademi.

Hovedværker
Ingemanns vigtigste udgivelser er Morgensange for Børn (1837) og Syv Aftensange (1838), der begge i dag er en del af den danske kulturkanon. Det er komponisten C.E.F. Weyse, der har sat musik til disse. Fælles for salmerne er deres romantiske fremstilling af naturen som udtryk for guds ånd og skaberværk, der omslutter mennesket.

Ingemann skrev i 1839 et hyldestdigt til Thorvaldsen Læs introduktion .

Læs mere i Brevarkivet.