H.C.A. Bundtzen: Baron Stampes landsæde Nysø, B 203

Thorvaldsens skulpturer

Thorvaldsen Samlingen på Nysø

De sidste seks år af billedhuggeren Bertel Thorvaldsens liv boede han ofte på herresædet Nysø på Sydsjælland. I dag rummer herregården et museum for Thorvaldsens værker.

Museet som arkiv - værkstedsforløb med billedkunstneren Elsebeth Jørgensen - 28/11/2006 - brev

Thorvaldsen på Nysø
Nysø ligger ved Præstø i Sydsjælland og blev billedhuggeren Bertel Thorvaldsens Læs introduktion tilflugtssted, når han syntes, at der var for meget larm og postyr omkring hans person i København. Her udførte han en række af sine sidste værker. Flere af dem kan i dag fortsat ses på Nysø, hvor der er indrettet et museum for Thorvaldsens kunst fra Nysø-tiden.

Familien Stampe
Årsagen til Thorvaldsens besøg på Nysø var hans nære venskab med herresædets ejere baron Henrik Stampe (1794-1876) og hans hustru Christine Stampe Læs introduktion. Baronesse Stampe fik indrettet et værksted i hovedbygningen og bygget et lille atelier til Thorvaldsen i haven. Atelieret, der minder om en pavillon, eksisterer stadig.

Samlingen på Nysø
Thorvaldsen Samlingen på Nysø blev oprettet i 1926. Den rummer et antal enestående lermodeller samt skulpturer og tegninger, hvoraf størstedelen er udført i Thorvaldsens sidste leveår. Samlingen af lermodeller skyldes Christine Stampe, der reddede dem fra tilintetgørelse i forbindelse med gipsafstøbningen af Thorvaldsens skulpturmodeller udført på herresædet. Lermodellerne overlevede, fordi baronessen lod dem brænde på godsets teglværk. Nysø samlingen rummer også tegninger af andre guldalderkunstnere Læs introduktion, som var gæster på Nysø i samme periode.

Herregården Nysø
Herregården Nysø uden for Præstø er opført 1671-73 for købmand og amtmand Jens Lauritsen (død i 1689), søn af én af Præstøs succesrige købmænd og senere borgmester Laurids Nielsen (ca. 1588-1656). Herregården er opført i nederlandsk baroknyklassicisme, men arkitekten kendes ikke.

Billede: H. C. A. Buntzen: Baron Stampes landsæde Nysø med Thorvaldsen udenfor sit atelier, Thorvaldsens Museum, Foto: Ole Woldbye.